De do’s en don’ts voor SEO

SEO, een term die je ongetwijfeld kent en je tegelijkertijd verwart. Mag er nu maar Ć©Ć©n H1 op je pagina staan? Kun je een pagina met meerdere zoekwoorden optimaliseren? Kun je met RankMath SEO toepassen? Helaas roept de Ć©Ć©n dat bepaalde dingen wel werken, terwijl een ander vasthoudt aan een strategie waar nog niet de helft van de SEO-experts het mee eens is.
In dit artikel lees je daarom de doā€™s en donā€™ts voor SEO en leer je een hele belangrijke les.

De belangrijkste les voor SEO: maak een plan

SEO is de afkorting van Search Engine Optimization. In het Nederlands is dat zoekmachineoptimalisatie. Als ondernemer wil je vindbaar zijn voor potentiĆ«le klanten. En dat begint met een duidelijk, gestructureerd plan. Als je geen idee hebt waar je staat met je website, heeft het namelijk geen nut om met SEO aan de slag te gaan. Hoeveel bezoekers heb je nu? Wat is je conversie? Hoe lang blijven lezers op je paginaā€™s hangen?

Heb je geen antwoord op deze vragen? Dan is mijn advies om dit eerst te achterhalen. Zonder deze informatie, weet je niet waar je naartoe wil groeien.

Door inzicht te krijgen in je eigen gegevens, begin je met een duidelijk nulpunt. Vanaf hier start je plan. Wat wordt je doel? Wat wil je bereiken? Binnen hoeveel tijd wil je resultaten zien? Hoe ga je alles meten? Als je heldere doelen stelt, weet je of je verbeteringen qua SEO na een bepaalde tijd succesvol zijn. Sta hier dus Ć©cht bij stil.

Doā€™s:

  • Een duidelijk plan opstellen met meetbare doelen
  • Je doelen en resultaten blijven monitoren

Donā€™ts:

  • Uit het niets beginnen en kriskras ā€˜iets aan SEOā€™ doen
  • Zelf met SEO beginnen als je er geen verstand van hebt

Wist je dat SEO veel tijd nodig heeft? Je staat dus – helaas – niet binnen no time op nummer Ć©Ć©n. Dat is een 100% fabel. Weet dus ook als iemand je belooft om morgen op Ć©Ć©n te staan, dit geen goede samenwerking wordt.

Je (verkoop)pagina optimaliseren met zoekwoorden

Naast een helder SEO-plan met goede doelstellingen is ook dit belangrijk: SEO is geen truc. Je werkt niet aan SEO als je een SEO plug-in zoals Yoast of RankMath invult aan de achterkant van je website. SEO is meer dan dat, veel meer zelfs.

Je zorgt dat je vindbaar en zichtbaar bent. Niet doordat mensen op jouw naam zoeken, maar op bepaalde zoekwoorden. Zoekwoorden waarmee jij jouw paginaā€™s van je website hebt geoptimaliseerd. En ja, daar horen dus wĆ©l de zoekwoorden bij, maar – zoals gezegd – is het van meer factoren afhankelijk. Daarover later meer.

Je komt achter de juiste zoekwoorden met een uitgebreid zoekwoordenonderzoek. Heb je de juiste zoekwoorden onderzocht? Bekijk dan je concurrenten binnen Google. Neem de eerste 10 resultaten binnen Google en zorg dat je nĆ³g meer waarde levert.

Heb je ƩƩn belangrijke verkooppagina van jouw product of dienst? Zorg dan dat je deze op Ɣlle punten optimaliseert. Met deze pagina wil je immers vooral je omzet draaien. Het kan maar beter Ʃcht goed zijn dus. Haal je je doelen niet? Bekijk dan weer wat beter kan, voer A/B-testen uit en vraag eventueel bij (potentiƫle) klanten om feedback.

Doā€™s

  • Een zoekwoordenonderzoek (laten) doen, zodat je inzicht hebt in kansen en in de concurrentie
  • Blijf je verkooppagina tussentijds testen en aanpassen indien nodig

Donā€™ts:

  • Je webteksten volproppen met zoekwoorden
  • Teksten schrijven zonder inzicht te hebben in zoekwoorden

Wist je dat het een broodje-aap-verhaal is dat je pagina maar Ć©Ć©n H1 mag hebben? Het belangrijkste is dat jouw paginaā€™s goed in elkaar zitten met een logische structuur. Een H1 meer of minder is dan heus geen struikelblok.

SEO en techniek

Hoe beter jouw website werkt, hoe beter dit is voor Google. Zoals je al las, bestaat SEO uit veel meer dan de juiste zoekwoorden in je tekst verwerken. Je laadsnelheid, een goed werkende website, een duidelijk menu en gecomprimeerde (en geoptimaliseerde) afbeeldingen zijn allemaal bepalend voor SEO. Hoe sneller je website is, hoe beter dit is voor je rankings binnen Google bijvoorbeeld. Ook hieruit blijkt dus weer dat SEO veel meer is dan zoekwoorden en dat je duidelijk moet weten wat je doet.

Doā€™s:

  • Je website zo snel mogelijk maken
  • De juiste interne links toevoegen
  • Een goede menustructuur creĆ«ren

Donā€™ts:

  • Dode links laten staan
  • Te grote afbeeldingen toevoegen

Vindbaar worden heeft tijd nodig

Je kunt alle doā€™s hierboven uitvoeren, toch is het nooit een garantie voor een eerste plek of eerste pagina. SEO heeft tijd nodig. Als het zo makkelijk was, zou iedereen wel op nummer Ć©Ć©n in Google staan en dat is simpelweg onmogelijk. Dus maak een plan, neem de tijd, ga met iemand in zee die er Ć©cht verstand van heeft en pak zoveel mogelijk factoren aan voor het beste resultaat.

En onthoud: wees geduldig. Succes!

Kun je wel wat hulp gebruiken? Schakel me dan in als SEO-specialist voor het beste resultaat.

Verwante Artikelen

Reacties